1. Konieczność posiadania wpisu w BDO i jego aktualizacji – obowiązki prawne, wyłączenia z posiadania wpisu, miejsce prowadzenia działalności, dodawanie nowego miejsca prowadzenia prowadzenia działalności, posiadanie i dołączanie pełnomocnictwa, zakres pełnomocnictwa, co to oznacza gmina samodzielnie prowadząca PSZOK.
2. Ewidencja odpadów BDO-zwolnienia
- podmioty obowiązane do prowadzenia ewidencji odpadów,
- zwolnienia z ewidencji odpadów ( w tym omówienie przypadków, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów),
- ewidencja uproszczona -co to oznacza,
- zakładanie i uzupełnianie karty ewidencji odpadów, stan magazynowy na dzień 1 stycznia,
konieczność podawania dodatkowych danych w ewidencji odpadów- by móc rzetelnie wypełnić sprawozdanie za 2023 rok,
- informacje wykazywane w karcie przekazania odpadów: wybór miejsc prowadzenia działalności, wybór podmiotu któremu przekazujemy odpady, konieczność podawania mas odpadów w karcie przekazania odpadów, problem z ustaleniem masy,
- postępowanie w przypadku odrzucenia karty przekazania odpadów;
- ewidencja produktów przyjętych do ponownego użycia i naprawy w przypadku PSZOK,
- znaczenie ewidencji odpadów w sprawozdaniach podmiotów odbierających , zbierających odpady komunalne.
Możliwość przeglądania danych zawartych w BDO przez jednostki administracji publicznej (karta ewidencji odpadów, karta przekazania odpadów/odpadów komunalnych, sprawozdania)- na przykładzie.
3. Odpowiedzialność posiadacza odpadów za właściwe zagospodarowanie odpadów i przenoszenie jej na inny podmiot:
- podmioty uprawnione do przyjęcia odpadów od posiadacza odpadów.
- przeniesienie odpowiedzialności na inny podmiot;
- przekazywanie wybranych rodzajów odpadów osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami do wykorzystania na ich własne potrzeby;
- kontrola uprawnień podmiotu, któremu przekazujemy odpady;
- odpowiedzialność transportującego odpady.
4. Dodatkowe zapisy w umowach dot. zagospodarowania odpadów komunalnych konieczne do rzetelnego wypełnienia sprawozdania (w szczególności w przypadku prowadzenia PSZOK)- zapisy ustawowe, wymogi sprawozdawcze.
5. Sporządzanie korekty sprawozdania dot. odpadów komunalnych za 2023 rok (sprawozdanie podmiotu i gminy):
- utworzenie korekty sprawozdania o statusie „robocze” i jego edycja;
- informacje wykazywane w poszczególnych działach w sprawozdaniach podmiotów odbierających/ zbierających odpady, nazwa instalacji, odpady przekazane do zagospodarowania osobom fizycznym i jednostkom niebędącym przedsiębiorcami, odpady poddane odzyskowi poza instalacjami i urządzeniami, odpady przekazane poza RP;
- odpady magazynowane;
- pozostałości z sortowania i mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przekazane do składowania i ich znaczenie przy obliczaniu MOUBR;
- gdzie wykazać odpady wysortowane z odpadów odebranych/zebranych,
- odpady poddane przygotowaniu do ponownego użycia i recyklingu;
- przedstawienie rozbieżności interpretacyjnych w przypadku podawania danych dot. obliczania poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, poziomu składowania i stosunku masy odpadów przekazanych do termicznego przetwarzania.
6. Poziomy dot. odpadów komunalnych wykazywane sprawozdaniu gminy za 2023 rok i lata następne:
- rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U.2021 r. poz. 1530);
- niektóre zapisy Decyzji Wykonawczej Komisji UE 2019/1004 mające zastosowanie przy obliczaniu poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
- poziom ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji;
- poziom składowania obliczany za 2023 rok.
7. Sporządzanie korekty sprawozdania o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu nimi -zagadnienia, problemy (działy sprawozdania ) zgłaszane przez uczestników szkolenia.
Sposób realizacji szkoleń online: